Je bent ontevreden over je huidige website en je vind het lastig om een écht bij jou passende website te maken die ook nog eens klanten oplevert?

Dat je het moeilijk vindt om een professionele website te maken kan meerdere redenen hebben, maar de meeste ondernemers vinden het vooral lastig om de modus te vinden tussen authentieke communicatie en ‘verkooppraatjes’. Je weet dat je in het geweld van de tegenwoordige online marketing machine niet wegkomt met zomaar een website te maken waarop wat teksten staan die je vanuit je expertise, gevoel & ervaring hebt opgeschreven. 10 jaar geleden werd je dan misschien nog gevonden ook, maar nu is er méér nodig voor het ontwikkelen van een verkopende website.

Ik bied je met dit artikel een leidraad aan, een houvast waarmee je richting kan geven aan je doelen.

MacBook Pro, koffie en iPhone op tafel. Apparatuur om een professionele website te maken

Allereerst laat ik je graag kennismaken met wat ik de 3 pijlers noem voor het ontwikkelen van een professionele & verkopende website:

  1. Geef je website een goede gebruikerservaring (UX – ‘user experience’)
  2. Creëer verbinding / connectie met je doelgroep
  3. Leid je bezoeker naar een te nemen actie (‘conversie‘)

Wat is jouw doelgroep?

Allereerst heb je jouw specifieke doelgroep voor jezelf te beschrijven. Zonder deze persona kan je echt niet gericht schrijven. Je teksten voelen niet coherent aan en de bezoeker haakt af. Je wilt dat jouw ideale klant zich aangesproken voelt. Natuurlijk vanwege de fijne gebruikerservaring van je website: een mooi vertrouwenwekkend design en alles is goed vindbaar en laadt supersnel. Maar vooral omdat hij of zij zich herkent in jou en de oplossing die je biedt voor zijn of haar probleem.
Ga dus niet te rade bij vrienden en familie die natuurlijk alles wat jij maakt mooi vinden, maar visualiseer, of nog beter: vráág jouw potentiële bezoeker die je verder niet persoonlijk kent. Je mag namelijk pas écht tevreden zijn over je website als je bezoeker overgaat tot een actie welke jij wilde dat hij of zij zou doen.  
Maar hoe bereik je dit? Hoe zet je je bezoeker tot actie aan? Wat heb je daarvoor te doen, of juist te laten?

doelgroep marketing
Group of people, background for your design. Vector illustration

Het is zo verleidelijk om te schrijven vanuit jezelf en de diensten die jij biedt. En van dat wat jij vindt dat iedereen zou moeten horen. Maar zo maak je geen verbinding met je bezoeker.

Marktkoopman

Ik zou dat willen vergelijken met een markt. Daar schreeuwt de marktkoopman om het hardst: “aardbeien te koop, nu 1 kilo voor maar 5 euro!” En ja, als er net kooplustige mensen lopen die zin in aardbeien hebben of al van plan waren om die te gaan kopen kán dat succes hebben. 

Maar op je website heb je ook te maken met mensen die in eerste instantie nog helemaal geen intentie hebben om te kopen. Ze zoeken informatie, of zijn jou aan het vergelijken met anderen. Ze willen eerst weten wat je precies doet en of je hun probleem kan oplossen. m.a.w.: zijn jouw aardbeien wel zo lekker? Of zijn ze bespoten? Nog te zuur? Biologisch? Ergens anders goedkoper? Wat vinden anderen ervan? Hoe zien ze eruit? En het online keuzeaanbod is daarbij gigantisch.

Wees authentiek

Ze willen dus weten of je betrouwbaar bent, of je verhaal authentiek is.
En daarbij geldt: bezoekers hebben absoluut geen zin om 10 websites af te zoeken op zoek naar een oplossing. Ze hopen dat jíj degene bent die ze kan helpen.

“bezoekers hebben absoluut geen zin om 10 websites af te zoeken op zoek naar een oplossing. Ze hopen dat jíj degene bent die ze kan helpen”

De juiste website optimalisatie

Verplaats je dus in je doelgroep en je bezoeker. Help ze door de indeling van je website zo te maken dat je doelgroep makkelijk vindt wat ze zoeken en zoek verbinding met ze door jezelf eerst te laten zien -dat kan zeker met leuke foto’s van jezelf- en je design zo te maken dat het klopt met wat jij met je ideale klant wilt communiceren.
Maak ze daarna duidelijk wat je van ze verwacht door ze te sturen naar de te nemen aktie. Dat kan het inschrijven zijn op jouw nieuwsbrief, of een zgn. ‘call to action’, maar ook een doorklikken naar jouw dienstenaanbod bijvoorbeeld. Dit alles wordt ook wel ‘conversie’ genoemd.

Juist, zoals ik al aangaf: gebruikerservaringverbinding en conversie. Fijn! Je hebt een eerste handvat waartegen je je website plannen kan spiegelen. Maar je wilt dit vast wat concreter zien. Ik neem je wat verder mee in dit onderwerp:

Hoe creëer ik een optimale gebruikerservaring?

Gebruikerservaring oftewel UX gaat in wezen over hoe een gebruiker een product of dienst, of in dit geval, een website beleeft. Welke ervaring je je bezoekers geeft is vooral afhankelijk van de volgende elementen:

UITERLIJK – GEVOEL –  GEBRUIKERSGEMAK

Een juiste interpretatie hiervan is niet zomaar even te onderzoeken. Als ZZP-er of ondernemer in het MKB heb je denk ik geen UX afdeling die nauw samenwerkt met een marketing team. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je dit dan maar naast je neerlegt en gewoon vanuit je eigen gevoel aan het werk gaat, hoe verleidelijk dat misschien ook is.

Behoeftes van je doelgroep

Je dient vóór het eigenlijke website ontwerpen allereerst goed te begrijpen waar de behoeftes liggen van je bezoekers. Als ervaren ondernemer heb je op z’n minst een beeld van je doelgroep en de problemen die jij voor ze oplost. Dat is al een goed begin.

Je gaat nu alle potentiële vragen welke jouw bezoekers kunnen hebben op een rij zetten en dit stellen tegenover de diensten die jij biedt. Dit wordt in de UX wereld ook wel card-sorting genoemd.

Wat je doet: je schrijft alle potentiële vragen op welke je persona kan hebben zoals: openingtijden, adres, bankgegevens, contactmogelijkheid (wat is jouw voorkeur, wees helder!) BTW nummer, offerteaanvraag. Maar misschien nog wel belangrijker: wat maakt jou uniek? Welk probleem heeft je persona? Enzovoort. Blijf schrijven totdat je echt niets meer weet. Je kan hiervoor bijvoorbeeld een gratis en makkelijke organisatietool als trello.comgebruiken, of je gaat lekker met pen en post-its aan het werk. Het zou geweldig zijn als je aan een aantal bestaande klanten kan vragen met welke vragen zij (met terugwerkende kracht) op jouw website zouden komen om aan je lijst toe te voegen.

Als je dit hebt gedaan plaats je de vragen en jouw diensten in volgorde van belangrijk. Heb je bijvoorbeeld 6 diensten, pak dan de dienst die de meest urgente vragen van je klanten oplost en jou direct of indirect een gezonde marge oplevert. Deze ga je dus op je homepage extra uitlichten.

keuzestress website

Keuzestress verminderen

Dit alles doe je ook en vooral om keuzestress te verminderen. Ken je het verhaal van die test in de supermarkt met soorten jam? Hoe meer soorten er op de schappen bij elkaar werden geplaatst, hoe minder er werd verkocht. Mensen ervaarden onbewust keuzestress en liepen verder. 

Je hebt dus écht keuzes te maken. Streef naar minimalisme. Voeg alleen iets toe als het iets bijdraagt aan dat wat jij jouw ideale klant te vertellen of vragen hebt. In design, teksten, media & structuur. 

Wil je dat mensen op elk moment makkelijk contact met je op kunnen nemen? Zet dit dan bovenaan. Je kan bijvoorbeeld een ‘sticky’ contactsymbool in de kop van je website plaatsen die elk moment aangeklikt kan worden.
Je hebt een gratis weggever én een gratis coachingsgesprek? Kies wat je op de belangrijke plekken wilt hebben en hou je daaraan.

Je zult merken dat je al snel duidelijk krijgt hoe je website structuur eruit zal moeten gaan zien. En ook je menu items worden duidelijk. Let daarbij trouwens op dat je beschrijvende teksten kiest voor het menu. Dus geen nietszeggende: ‘service’ of ‘oplossingen’ maar beter: ‘ik zoek hulp’ en ‘wat wij bieden’. Hier heb ik trouwens een specifiek artikel over geschreven. [link volgt z.s.m]

Het uiterlijk & gevoel van je website

Dan nog wat meer over de elementen UITERLIJK & GEVOEL binnen UX. Die hebben namelijk een overlap met het maken van verbinding met je bezoekers:

Deze overlap met UX zit hem vooral in het uiterlijk. Het design dus. Het gevoel dat een bezoeker heeft in de eerste seconden nadat je website geladen is.  Hier is het zaak, hoe gek dat ook moge klinken, om niet persé uniek te willen zijn met je design. Bezoekers zijn gewend aan bepaalde ongeschreven regels voor indeling van websites. Denk aan de positie van je logo en je menu. Niet uniek dus, maar er is niets mis mee om authentiek te willen zijn.  Dat kan prima samen. Sterker nog, ik adviseer mijn klanten in veel gevallen om juist persoonlijk te worden op hun website. Jezelf in de etalage zetten voelt dan misschien kwetsbaar, maar kwetsbaarheid = kracht! Lees ‘de kracht van kwetsbaarheid’ van Brené Brown maar eens. Zorg echt voor een design & website structuur die helemaal klopt met wie jij bent. En als je het gevoel hebt dat je  hierbij hulp nodig hebt, zoek naar een coach in je netwerk -sorry, niet zomaar een vriend of vriendin- of spreek je vragen eens met mij door in een vrijblijvend gesprek.

Jezelf kwetsbaar tonen

Het is zo ongelofelijk belangrijk om in verbinding te komen met je doelgroep. Denk maar eens terug aan de beste gesprekken die je hebt gehad met mensen. Daarin is 1 voorwaarde altijd de belangrijkste: jezelf kwetsbaar tonen. Dus je ego laten zakken en open staan voor de ander. Dit geldt op een ander -maar gelijkwaardig- level ook voor je website. Laat zien wie je bent en de ander is veel eerder geneigd in contact te treden met jou. Ik gebruik deze payoff ‘laat zien wie je bent’ niet zonder reden onder mijn logo. Kijk maar eens linksboven op deze website. Jawel, niet op een unieke, maar wel voorspelbare locatie 😀

Je zou deze verbinding trouwens indicatief kunnen meten door de tijd dat bezoekers op je pagina zijn en hoeveel pagina’s ze bezoeken bij te houden in Google Analytics en/of search console, en dit te vergelijken met andere gelijkwaardige websites binnen dezelfde Analytics tool. Of je zet, eventueel met hulp van Webmaat, tijdelijk een heatmap & analyseertool aan op je website die het exacte gedrag van je bezoekers meet.

En nu: aktie!

Welke aktie wil je eigenlijk dat ze nemen? Heb je dat écht helder? Zorg voor een actie gerichte website waarop het ook duidelijk voor je doelgroep is welk probleem je oplost, welke voordelen de bezoeker zal hebben bij wat je ze biedt en wat je precies van ze wil. Kies voor 1 primaire aktie en hooguit een tweede secundaire actie ernaast.

doelgroep marketing
Group of people, background for your design. Vector illustration

Er wordt vaak gewerkt met salesfunnels. Dit is een visueel gemaakte connectie tussen daar waar de klant is in zijn koop proces / klantreis, de ‘funnel’ dus, in relatie tot de uiteindelijke kopende klanten onderin de funnel.

Ik merk dat veel van mijn klanten vaak jeuk van krijgen van termen als salesfunnels. Het voelt soms als ‘kil’, ‘onecht’ en ‘manipulerend’ voor ze. En ik begrijp dat wel. Er zijn veel websites waar je gewoon wéét dat ze je proberen te manipuleren met verfijnde psychologie. Denk aan overigens vaak veel subtieler. Bekijk maar eens deze PDF van de consumentenbond uit 2018 (opent in nieuw tabblad)  Dit worden ook wel ‘dark patterns’ genoemd (duistere patronen/praktijken) 

Sommige trucjes werken op de korte termijn, wat maakt dat ze nog steeds vaak gebruikt worden. Maar voor de langere termijn is een integere strategie veel beter. Laat zien wie je bent, en geef waarde. Veel waarde. Dan zul je merken dat bezoekers uit jouw doelgroep zich tot je aangetrokken voelen en uiteindelijk zelfs vaste klant worden. Precies die klanten waar jij graag mee samenwerkt, puur omdat er verbinding gevoeld wordt. En dat is meer dan geweldig, want daar zijn we uiteindelijk allemaal bewust of onbewust naar op zoek.

Dus je website als visitekaartje? Even je diensten of producten erop gooien en hopen dat bezoekers jou op waarde schatten?
Alles is beter dan géén, of een sterk verouderde of slechte website. Maar ga alsjeblieft die stap verder, Kom in verbinding en laat voelen waar jij van waarde zal zijn. Jij bent het waard. Je doelgroep is het waard.

Webmaat wil jou graag helpen een stap verder te zetten met je website.

Gun je jezelf een professionele maatwerk website? Kom dan in contact en plan die vrijblijvende 30 minuten virtuele bonenkoffie of kruidenthee in mijn agenda.

Dan kunnen we samen kijken hoe jij als betekenisondernemer méér impact kan maken.

Gemaakt op: 2 december 2020
Bijgewerkt op: 9 oktober 2023

Ontvang regelmatig nóg meer direct toepasbare website tips in je mailbox

speciaal voor betekenisondernemers

Nieuwsbrief