Je hebt vaak goede redenen om weer niet aan je website te werken. Toch weet je dat een verkopende website nodig is. Wat houd je tegen? 

Als webbureau kom ik heel vaak een specifieke reden bij mijn klanten tegen als het gaat om het werken aan hun website. Die voelen vaak ‘waar’ voor ze, maar meestal zijn het onbewuste overtuigingen. Ontstaan door ervaringen en indrukken in het verleden. 

Dus tijd om hier eens op in te zoomen. Welke overtuigingen heb jij? En hoe kan je die eens vanaf een andere kant bekijken? Omdenken wellicht. Of op zoek naar de kern van je probleemstelling. Want meestal kom je er dan achter dan zaken nét iets anders liggen voor je. Makkelijker vaak ook. Hieronder heb ik alle redenen op een rij gezet waarom je niet aan je website werkt waarbij ik je wat kritische vragen ter overdenking geef. Durf je het aan ze te lezen?

#1 Je vindt de kosten van een website niet opwegen tegen de te verwachten opbrengsten.

Een website (laten) maken kost geld. Punt.

En hoe meer jouw website past bij wie jij bent, hoe duurder deze wordt. Want jij bent uniek, en dan is maatwerk een logische keus.

Zeker ook als je geld wilt gaan verdienen met je website en het de kern van je sales funnel maakt heb je te maken met pittige kosten, al is het alleen al je website goed vindbaar maken in zoekmachines. Maar met de juiste begeleiding verdien je dit zeker terug.
Daarbij is het een feit dat het voor de meeste klanten een automatisme is geworden om vóór een waardevolle aankoop eerst jouw website te checken. Dat doe jij zelf toch ook? En hoe zonde is het als deze website niet meer past bij wie jij bent.

Je hebt dus anno 2020 als ondernemer gewoon een website nodig die past bij jouw ’tone-of-voice’, die supersnel is, makkelijk vindbaar en een design heeft die vertrouwen wekt waardoor je klant met jou in verbinding wilt komen.

Trouwens: zelf maken kost altijd meer aangezien je dan veel minder tijd overhoudt aan je kerntaken waarmee je écht van toegevoegde waarde kan zijn. En ik ken trouwens wel iemand die een website voor jou zou kunnen bouwen 😉

Durf jij te investeren in je marketing & je website?

#2 Je vindt het lastig om de juiste richting te bepalen van je website

richting bepalen met je website

Een juiste richting bepalen op je website. Dit zegt dat je dus ergens heen wilt. Je hebt een doel nodig. Wat zou dat doel kunnen zijn? 
Als eerste natuurlijk een groep mensen aanspreken die zich herkent in jouw aanbod en in jou als mens. Een doel-groepdus. Je wilt die groep laten zien dat je hun vragen en uitdagingen begrijpt. Dat zou toch echt je eerste doel moeten zijn.

En dan is het zoeken naar bijv. een juiste WordPress template ineens niet een eerste vereiste. Nee, wat je te doen hebt is jouw unieke verhaal en kernwaarden op papier zetten.
Deze leggen naast je huidige aanbod en de problemen van je doelgroep. Met welke diensten (of producten) bied jij de meeste waarde? Je doelgroep vráágt ook van je om deze goed zichtbaar te maken. Ze weten het misschien zelf nog niet, maar ze zoeken ernaar! 

En de mensen uit je doelgroep worden echt niet in 1 keer klant. Zie het als een date. Die vraag je ook niet direct ten huwelijk toch? Ga dus gelijk op zoek naar manieren zodat je ‘date’ jou beter leert kennen. Ik denk aan een gratis weggever, of een video van jou. Laat zien wie je bent!

Denk dus niet website-first, maar content-first. Een mindshift! 

Mag ik je helpen in jouw proces?

#3 Je vindt een website eigenlijk onzin. Je hebt voldoende klanten.

Laat me raden. Je krijgt je klanten bijna altijd ‘via via’. 
ik geef toe. Dat blijft ook in dit internet & social distancing tijdperk vaak de beste manier. Daar kan geen website tegenop. ‘Mensen hebben het meeste vertrouwen in de aanbevelingen van mensen die ze zelf weer het meeste vertrouwen.’

Maar ik heb 2 vragen voor je:

1) Werk jij met klanten waar je blij van wordt?
Waarschijnlijk begon je met een aantal klanten, die refereerden naar anderen in hun ‘social bubble’. En die weer naar anderen en nu heb je een groep klanten die weliswaar zorgen voor je dagelijks brood, maar je hebt ze niet écht gekozen. 
Stel je nu eens voor dat je jouw ideale klant, die waar je blij van wordt en waar je energie van krijgt, kan raken en overtuigen met een uniek verhaal en verbindend ontwerp op jouw persoonlijke website. Dat zou gaaf zijn!

2) Ben je helemaal klaar voor een crisis, die jouw sector raakt?
We raken ons steeds bewuster dat echt elke sector in de crisis kan komen. Een stikstof quotum, corona maatregelen, rentes stijgen ineens, een aanslag, een natuurramp. Het kan allemaal gebeuren en als jouw enige klanten bron opdroogt dan ben je wel erg laat om ook nog eens online een verkoop & marketingmachine aan te zwengelen.

Vertel eens: kan je op beide vragen volop JA zeggen?

#4 Je hebt eigenlijk te weinig tijd voor je website

Timemanagement voor je website

Deze ervaar ik regelmatig bij mijn klanten als het gaat om het aanleveren van inhoud voor de website. Ik begrijp dat helemaal, want ik weet als geen ander hoeveel tijd er in kan gaan zitten. Zéker als je net als mij perfectionistische trekjes hebt 😉
Als je dan ook nog zelf je eigen website bouwt en je dus een aanspraak moet doen op je technische inzicht en je creativiteit wordt het soms een erg langdurig proces.
Herkenbaar? 

Te weinig tijd. Even omdenken: De vraag waar het hier denk ik voor jou in essentie om gaat is op welke momenten tijd voor jou niet lijkt te bestaan. Want je kan niet te weinig van iets hebben wat er überhaupt niet is. 😉 

Die ervaring heb je als je in ‘flow’ bent. Je doet iets…:

  • wat je volledige aandacht heeft
  • wat je passie heeft
  • vanuit intrinsieke motivatie
  • waarvan je weet dat het moet gebeuren
  • waarbij je voelt dat je op het goede pad zit
  • waarin je je zorgen vergeet
  • wat je een soort geluksgevoel geeft.

‘Potentie voor flow’ is waar het bij jou werkelijk om zou moeten gaan in je keuze zaken zelf te doen of uit te besteden. Tijd is relatief. Het draait om plezier in wat je doet. Het is allemaal perceptie.

Je kan natuurlijk alsnog kiezen om onderdelen van je website, of zelfs alles, zelf te doen als investering omdat je het bijvoorbeeld vaker wilt gaan doen, je de basis wilt leren voordat je uitbesteed (verstandig!). Of mogelijk wil je de teksten écht persoonlijk houden.Zolang je maar bewust en goed overwogen kiest! 

Herken jij je in deze uitleg? En wat kan jij uitbesteden of omdenken? Of waar kies je heel bewust voor? Ik ben erg benieuwd!

#5 Je technische kennis, bijv. van WordPress, kan wel wat beter.

Er komen 2 dingen bij me op:

1) Als je iets écht wilt, dan lukt het je ook.
Mezelf als voorbeeld: Ik ben 5 jaar geleden gestart met het mezelf aanleren van de basis: webtalen als HTML, CSS & Javascript. Vooral die laatste was soms enorm pittig. Ik maakte als Javascript leerproject bijvoorbeeld een rekenspel, waarbij ik denk ik wel 80 uur bezig ben geweest ermee. Tijd die ik ook achter een goed boek of met mijn kinderen had kunnen besteden. Toch wist ik dat ik het écht wilde. De motivatie was intrinsiek. Wat waren dat nare uren geweest zeg, als het een ‘moetje’ zou zijn.
Ga dus naar binnen. Slaap er een paar nachtjes over. Mijmer. Voel of wat je wilt doen, in dit voorbeeld je eigen website bouwen, ook écht iets is wat je wilt. 

2) Doe het niet alleen. besteed werk uit. 
En ja, wc eend adviseert wc eend 😉 Natúúrlijk wil ik ook graag klanten die hun web zaken aan mij uitbesteden maar dat is niet de hoofdreden dat ik dit zeg. Want zeg nu eens eerlijk: doe jij hoofdzakelijk, zeg: 80% van je tijd, waar je goed in bent? datgene wat jou waardevol maakt voor anderen. Dat is echt wezenlijk voor je dagelijkse portie plezier en energie, maar ook voor de lange termijn. Focus je aandacht! En dat zeg ik stiekem eigenlijk ook tegen mezelf….;)

En dit alles is natuurlijk niet binair. Het kan ook allebei. Ga bouwen aan je website! Geniet van het leren. Schakel voor zaken die je niet weet iemand in en wees trots op het eindresultaat!

#6 Je gebruikt je budget of tijd nu even voor andere zaken.

Prima, Je moet prioriteiten stellen. Doe ik ook. 

Maar denk eens kritisch aan al je uitgaven en uren: zijn dat vooral noodzakelijke kosten en arbeid? Of zitten daar ook uitgaven bij die ervoor zorgen dat je bedrijf groeit? 

Dat kan investeren, sparen, beleggen, of bijvoorbeeld nieuwe software zijn, en dit in een gezonde mix met uitgaven voor je marketing & promotie. Want wees je ervan bewust dat je steeds moet zorgen voor een natuurlijke klanten aanwas wil je op de langere termijn succesvol zijn. Daarvoor wil je toch een gezonde, bij jou passende, marketingmix toepassen. Ook, of júist, in tijden dat je druk bent en genoeg klanten hebt.

Concreet kan dat bloggen zijn, of zichtbaarheid op social media. Je website (laten) updaten met bijvoorbeeld een gratis weggever, investeren in vindbaar worden in zoekmachines, een nieuwsbrief serie schrijven etc.

En trouwens: uitgaven voor groei vóelen ook gewoon heel anders dan die voor noodzakelijke uitgaven, vind je niet?

#7 Je bent niet zo’n creatieveling. Ieder zijn vak.

Geloof me als ik zeg dat iedereen creatief is. De mate van verschilt ja, maar iedereen heeft het in zich, ook jij!

Het probleem bij deze stelling is meestal een beperkende overtuiging: ‘ik ben niet creatief. punt. Vaak ingegeven doordat je anderen hele mooie dingen ziet maken, schaamte om je creaties, en dus jezelf aan de buitenwereld te laten zien (dan maar helemaal niet), of wat anderen altijd over jou hebben gezegd.

Ikzelf heb altijd muziek geschreven, inclusief teksten, voor de bands waar ik in zat. Op dat moment zelf zag ik het als iets wat gewoon bij mij paste, Ik had nu eenmaal die drive, een ander had het ook vast zo gekund, of veel beter. Maar als ik erop terugkijk (en terugluister) was dat eigenlijk ontzettend creatief. Het kostte me jaren om dát in te zien en dat gaf mij ook geloof in dat ik creatief van waarde kan zijn voor anderen met het ontwerpen van websites.
En ook nu kijk ik vaak wat glazig uit mijn ogen als een ander mijn ontwerp gewéldig vindt. Het zit soms diep…..

Dus let it go en ga ervoor! Doe eens gek en doe het gewoon!:D 

En als je hulp nodig hebt in dat proces, ben ik graag je maat.

#8 Je vindt het moeilijk om de juiste teksten te schrijven

SEO teksten schrijven

Écht goede teksten schrijven is een vak apart. 

Zelf vind ik het erg leuk om te doen, maar ik weet ook hoeveel tijd erin gaat zitten. Ik ben geen tekstschrijver. Toch kies ik ervoor, ondanks dat ik als Webmaat samenwerk met een goede tekstschrijver, om mijn eigen teksten zelf te schrijven. Voor mij is dit zo persoonlijk. Ik wil echt dat mijn tone-of-voice tot uiting komt en mijn ideale klant zich tot mij & mijn bedrijf voelt aangetrokken. Dan maar soms wat ‘klungelig’. 

En daar ligt denk ik ook de afweging voor jou. Lever je een dienst of product die niet direct afhangt van wie jij bent als persoon? Dan zou uitbesteden een goede eerste overweging zijn. Maar ook als jouw persoonlijkheid heel belangrijk is voor je bedrijf kan je kiezen voor een mix, dus deels zelf, en een deel door een SEO tekstschrijver. 

Als je je teksten zelf gaat schrijven raad ik je echt aan om altijd eerst een zoektermen onderzoek te laten doen. Ik zie te vaak uren verdwijnen in blogs die uiteindelijk totaal geen verkeer krijgen. Zonde! 

Ik wil zo’n zoektermen onderzoek trouwens graag voor je doen. Dat kan al vanaf € 75,- 

#9 Je bent tevreden met je huidige website

Mooi zo. En je weet zeker dat je ideale klant zich ook aangesproken voelt? Hun vraag of probleem wordt direct beantwoord? Je hebt ook steeds voldoende converterende bezoekers op je website? Je staat met jouw gekozen zoektermen bovenin de zoekresultaten? De teksten passen nog helemaal bij wie jij bent als ondernemer? Het design zorgt voor de juiste connectie met je doelgroep? De website laadt supersnel? ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja? Fijn! Niets meer aan doen! 😀

Maar mocht je tóch ontevreden zijn op bepaalde punten of gewoon eens willen weten hoe je website ervoor staat d.m.v. een gratis SEO/snelheids en/of UX audit. Laat me dit weten!

#10 Je zoekt een webbureau, maar wie moet je kiezen?

Er is inderdaad ontzettend veel keuze. Ik wil je adviseren je keuze te maken op basis van deze 2 zaken:

1) Je ratio. 
Zaken als bij jou passende portfolio, ervaring, wordt er actief meegedacht? Planning, Welke techniek wordt gebruikt? Beveiliging! Is er veel ervaring met zoekmachine optimalisatie? Goede referenties. Prijs. Allemaal belangrijke zaken. Zet ze desnoods onder elkaar en becijfer elk element voor jezelf om goed te kunnen vergelijken.

2) Je intuïtie
Heb je gelijk een goed gevoel? Vergeet niet dat een website project soms best een tijd kan duren, en zeker als je kiest voor een langere samenwerking met een SEO- en/of onderhoudsabonnement is het belangrijk dat je een klik voelt met de ondernemer of het webbureau. Je hebt steeds met hem of haar te maken. Vóelt het goed? We zijn tegenwoordig zo snel geneigd op onze ratio te vertrouwen, Een keuze kan op papier helemaal kloppen, maar als het niet goed vóelt is het meestal beter om verder te kijken. Je intuïtie is er voor je. Het vraagt alleen van je dat je uit de drukte van alledag gaat. ‘even een nachtje erover slapen’, douchen of een wandeling en dán pas je keuze maken.En wie ben ik? Ik ben eigenaar van Webmaat. Ik lever maatwerk websites, website onderhoud inclusief supersnelle cloudhosting én ik zorg voor vindbaarheid binnen zoekmachines. Al doe ik dit voor iedereen, ik word vooral blij van werken met bewuste ondernemers die een missie hebben. 

Mag ik jouw web-maat zijn? Ik hoor graag van je!

Gemaakt op: 29 november 2020
Bijgewerkt op: 20 september 2023

Ontvang regelmatig nóg meer direct toepasbare website tips in je mailbox

speciaal voor betekenisondernemers

Nieuwsbrief